Sunday 2 December 2012

Dajjal Dan Surah Al-Kahfi (Siri 13 - Finale)


Bismi Allah Ar-Rahman Ar-Rahim

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah, akhirnya kita berada di penghujung sebuah perjalanan untuk kisah dajjal. Saya sangat berharap agar apa yang saya kongsikan dengan anda semua, dapat menambah pengetahuan tentang fitnah  dajjal dan cara untuk menjauhi fitnah-fitnah itu. Walaupun terdapat begitu banyak blog yang membincangkan tentang penyelamat palsu ini, saya juga harap anda dapat sesuatu yang baru disini.

Baiklah, tanpa membuang masa, saya teruskan sambungan yang terhenti pada perbincangan tentang Surah Al-Kahfi yang banyak berkaitan dengan alam ghaib. Keyakinan kepada alam ghaib inilah yang cuba dipesongkan oleh dajjal dengan kepercayaan kepada dunia ilusi fantasi.

Dalam kisah dajjal, banyak perkara yang tidak logik dan rasional. Banyak penjelasan yang tidak masuk dek akal. Contohnya sepert pulau dajjal, Al-Jassasah, umur dajjal yang panjang, tetap muda, tetap bertenaga, membawa dua buah sungai, memperlihatkan syurga dan neraka dan pelbagai lagi. Kepada yang tidak dapat berfikir secara jernih, ramai yang beralih kepada hujah tamsilan, perlambangan dan takwilan sebagai hujah rasional. Tanpa sedar, kisah dajjal telah menyimpang dari dasar yang disebut oleh Nabi Muhammad saw.

Betapa sukar untuk menjelaskan kesahihan kisah dajjal sebagai satu hakikat atau kenyataan yang benar-benar berlaku kerana landasan hujah golongan yang tidak percaya ini berteras kepada logik akal dan rasional pemikiran sahaja. Jadi, untuk memperbetulkan persepsi ini, mari kta lihat Surah Al-Kahfi. Baca, fahami dan kaji isinya, jawapan ada di situ.

Baiklah, kita ni cenderung mengukur sesuatu perkara dengan jalan akal sebagai asas pembuktian, tetapi apabila kita menolak kemungkinan lain dan menafikannya, sikap obses yang menolak kebenaran ini menjadi agak keterlaluan. Kisah Nabi Musa a.s di dalam Surah Al-Kahfi bermula dari sfat obsesi ni. Ketika Nabi Musa a.s berkata : "Akulah yang paling berilmu di kalangan kamu", maka Allah swt menegur baginda kerana jelas beliau menolak kemungkinan ilmu lain yang wujud dan membuktikan obses seperti itu adalah tidak disukai Allah swt.

Ketika sains sedang bergelut untuk mencari penyelesaian, ibrah kisah Nabi Musa dan Nabi Khidir telah menjawab persoalan ini. Jika diukur dari sudut keilmuan, sudah tentulah Nabi Musa yang mendahului mana-mana manusia di zamannya kerana baginda boleh berbicara secara langsung dengan Allah swt. Tetapi dalam kisah ini, keadaannya bukan begitu. Nyata ilmu yang dimiliki Nabi Khidir a.s  lebih mendahului kefahaman Nabi Musa. Ukuran logik dan rasional tidak dapat menepati setiap perilaku Nabi Khidir. Namun ia adalah dalam batas dan syariat kehendak Allah swt. Di sini, Allah swt menampilkan bahawa kemampuan akal dan pancaindera itu ada had dan limitasi tertentu. Justeru, kepada anda yang hanya berbahas menggunakan logik dan rasional, anda perlu mengambil posisi dan makna daripada surah ini. 

Di dalam Surah Al-Kahfi juga terkait kisah Iskandar Zulkarnain. Sudah tentu ada sesuatu di sebalik kisah ini. Kisah ini menjadi iktibar yang sangat baik. Seperti yang kita sedia maklum, Allah menurunkan ayat-ayat ini kerana adanya pertanyaan daripada ahli kitab iaitu pendita-pendita yahudi yang mahukan kesahihan kerasulan Nabi Muhammad saw. Kisah Iskandar Zulkarnain dan 7 pemuda Ashabul Kahfi adalah kisah silam yang tidak dapat ditemui di dalam naskah dan lembaran bertulis. Ia hanya ada di dalam pengetahuan pendita dan rahib yahudi. Bahkan kisah Iskandar Zulkarnain dan pemuda Ashabul Kahfi ini sukar untuk di terima. Ia dianggap sebagai mitos oleh sesetengah kaum yahudi sendiri.

Begitu juga kisah Iskandar Zulkarnain dengan Yakjuj dan Makjuj. Kisah ini menghubungkan kisah silam  tentang Iskandar Zulkarnain dengan kisah akan datang turunnya Nabi Isa a.s di akhir zaman. Justeru adalah tidak mustahil, dajjal yang lahir pada zaman Nabi Sulaiman akan muncul semula pada akhir zaman. Jika kefahaman yang serupa diguna pakai, maka kisah dajjal bukanlah khayalan. Boleh juga ambil iktibar kisah pemuda Ashabul Kahfi yang disimpan Allah selama 309 tahun dan bangkit kembali pada zaman yang lain. Ambil dalil ini sebagai sandaran untuk menjawab bahawa kisah dajjal adalah benar. Bukankah fitnah dajjal berkisar pada sebuah keyakinan? Maka surah Al-Kahfi meneguhkan keyakinan itu.

Dengan izin Allah swt , butir-butir dan buah ilmu ini terungkap secara spontan di dalam perbincangan ringkas  antara penulis buku dengan Doktor Muhammad Al-Mahdi. Baginya, ia adalah ilmu yang Allah swt fahamkan untuk melihat Surah Al-Kahfi dan perihal dajjal dengan lebih dekat untuk dikongsikan bersama dengan kita semua. Untuk memahami lebih jelas, mari kita perhatikan maksud dari surah ini :

"Ataukah kamu mengira bahawa para penghun Al-Kahfi dan Ar-Roqim (gua) itu, mereka termasuk tanda-tanda kekuasaan kami yang menghairankan. (Ingatlah tatkala pemuda-pemuda itu mencari tempat berlindung di dalam gua lalu mereka berdoa "Wahai Rabb, berikanlah rahmat kepada kami dari sisiMu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus di dalam urusan kami (ini)". Maka kami tutup telinga mereka beberapa tahun di dalam gua itu, kemudian kami bangunkan mereka agar kami mengetahui yang manakah di antara kedua golongan itu yang lebih tepat di dalam menghitung berapa lamanya mereka tinggal (di dalam gua itu). Kami ceritakan kisah mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Rabb mereka dan kami tambahkan kepada mereka petunjuk dan kami telah meneguhkan hati mereka di waktu mereka berdiri lalu mereka berkata : "Rabb kami adalah Rabb langit dan bumi, kami sekali-kali tidak menyembah ilah (sesembahan) selain Dia. Sesungguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran. Kaum kami ini telah menjadikan selain Dia sebagai ilah-ilah. Mengapa mereka tidak mengemukakan alasan yang terang (tentang kepercayaan mereka)? Siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan pembohongan terhadap Allah? Dan apabila kalian meninggalkan mereka dan apa yang mereka sembah selain Allah, maka carilah tempat berlindung di dalam gua itu nescaya Rabbmu akan melimpahkan sebahagian rahmatnya kepada kalian dan menyediakan sesuatu yang berguna untuk kalian di dalam urusan kalian". (Surah Al-Kahfi, ayat 9-16).

Di dalam satu tulisan yang membahasakan mengenai Surah Al-Kahfi menyebut bahawa para pemuda tersebut adalah anak-anak para bangsawan Romawi. Mereka keluar meninggalkan kaum mereka pada hari kebesaran bagi menyembah patung dan taghut. Mereka menyembelih binatang untuk dipersembahkan kepada ilah-ilah taghut mereka. Dengan perintah raja yang bernama Diqyanus. Apabila seluruh manusia keluar berbondong-bondong di dalam perarakan yang besar dengan diiringi paluan muzik dan gendang, pemuda-pemuda tadi dalam diam-diam memisahkan diri dan keluar dengan hati yang berat. Mereka mengetahui bahawa apa yang dilakukan oleh kaum mereka adalah batil dan kerja sia-sia.

Pemuda yang pertama kali memisahkan diri di antara mereka pada waktu itu duduk bersendirian di bawah naungan sebuah pokok, lalu datang yang lain duduk di sampingnya. Kemudian begitulah aksi pemuda seterusnya sehingga mereka berkumpul seramai tujuh orang. 

Di dalam riwayat kitab kisah anbiya' dan Asbabun Nuzul, disebut nama bagi sekelompok orang beriman yang hidup beberapa ratus tahun sebelum diutusnya Nabi Isa a.s. Bahawa kisah itu terjadi di negeri Romawi, di sebuah kota bernama Aphesus (Aphese) atau disebut juga dengan nama Tharsus. Setelah Islam datang, kota itu berubah nama menjadi Tharsus (Tarse), sekarang terletak di dalam wilayah Turki. Penduduk negeri itu dahulunya mempunyai raja yang baik. Setelah rajanya meninggal dunia, berita kematiannya didengari oleh seorang raja Persia yang bernama Diqyanus. Dia seorang raja yang kafir, amat amat bongkak serta zalim. Dia datang menyerbu negeri itu dengan kekuatan pasukannya dan akhirnya berjaya menguasai kota Aphesus lalu kota itu dijadikan ibukota kerajaan dengan binaan istana yang agam. 

Istana itu diperbuat daripada batu marmar. Tiang-tiangnya yang berjumlah seribu terbuat dari emas dan lampu-lampu yang berjumlah seribu buah juga, semuanya terbuat daripada emas. Lampu-lampu itu bergantungan pada rantai-rantai yang terbuat daripada perak. Setiap malam, apinya dinyalakan dengan sejenis minyak yang harum baunya. Di sebelah timur dan barat serambi, dibuat lubang-lubang cahaya sebanyak seratus buah sehingga sejak terbit matahari sampai terbenam selalu dapat menerangi serambi itu.

Raja Diqyanus kekal berkuasa selama 30 tahun. Selama itu juga dia tidak pernah diserang sebarang penyakit hatta pening kepala, sakit perut mahupun demam. Oleh kerana dia merasakan dirinya sedemikian sihat dan kuat, kesombongannya mula membuak. Dia merasakan kebesaran-diri seperti apa yang dirasa oleh Namrud, sehingga berani mengaku sebagai tuhan. Dia menafikan kewujudan tuhan yang maha esa yang mencipta seluruh langit dan bumi. Raja Diqyanus pun memanggil seluruh rakyat dan pembesar negara. Diatur satu perhimpunan raksasa dan diiringi paluan gendang, tarian dan hiburan seumpama pesta yang besar. Seluruh rakyat diseru keluar menuju ke tempat perayaan di dalam satu perarakan raksasa yang hebat.

Sementara menunggu Raja Diqyanus tiba, ketujuh-tujuh pemuda  itu keluar secara berasingan dari kota. Mereka menyongsang arus perarakan yang masuk ke kota untuk menyelamatkan diri. Di dalam perhimpunan ini, Raja Diqyanus memakai gelaran tuhan dengan rasminya. Dia memaksa seluruh penduduk kota menyembahnya di samping sembahan berhala-berhala yang lain dan mempersembahkan binatang korban untuk berhala-berhala tersebut.

Barangsiapa yang setia dan patuh kepada raja akan diberi pakaian dan pelbagai hadiah, tetapi barangsiapa yang tidak taat atau tidak bersedia mengikuti kemahuannya akan segera dibunuh. Keputusan yang pemuda-pemuda itu ambil adalah amat kritikal pada saat yang genting pula. Pergerakan mereka yang menongkah arus disedari oleh tentera. Ketika mereka bertenu, mereka telah menyatakan hasrat untuk sanggup menghadapi segala kemungkinan demi menolak ketuhanan Raja Diqyanus kerana pada mereka, tidak ada tuhan selain tuhan yang menciptakan langit dan bumi iaitu Allah swt. Mereka bergegas lari menuju ke bukit. Di sanalah  terdapat sebuah gua yang dinamakan gua Ar-Roqim.

Kisah ini adalah insiden yang akan berulang kembali. Allah mencatatkan kisah Ashabul Kahfi dengan peristiwa perarakan raksasa seperti yang akan di atur kembali oleh dajjal. Maklumat ini, didapatkan melalui satu kitab lama tulisan Almarhum Syeikh Uthman Jalaluddin bertajuk 'Alamat Kiamat', terjemahan dan huraian dari kitab arab beliau berjudul Ad-Durrah an-Nafi'ah fi Asyrath as-Sa'ah. Syeikh Jalaluddin menyatakan perhimpunana itu sebagai berikut : pengikut dajjal akan menyongsong kedatangannya dengan memukul-mukul gendang di dalam satu perarakan besar-besaran. Inilah gambaran sebuah perhimpunan agung yang disusun atur dengan penuh teliti oleh dajjal dan sekutunya.

Tindakan dajjal mengumpulkan seluruh manusia di dalam satu perhimpunan raksasa dan mengisytiharkan diri sebagai tuhan, menyamai insiden majlis perhimpunan Raja Diqyanus yang zalim dan bongkak. Dua peristiwa yang telah dan akan berlaku dengan jarak yang amat jauh tetapi mempunyai persamaan yang nyata. Subhanallah, sungguh ia satu keajaiban! Gendang perarakan ini telah mula dipalu dan dimomokkan di dalam lagu.

Penulis juga turut menemui insiden yang sama dengan ritual di dalam nyanyian kumpulan rock barat - MY CHEMICAL ROMANCE yang bertajuk 'The Black Parade". Barangkali inilah propaganda awal, satu cara dajjal memasukkan benih-benih keterujaan akan kehadirannya di dalam benak dan jiwa anak-anak remaja kita. Telitikanlah liriknya dengan hati yang terbuka :

When I was a young boy
My father took me into the city
To see a marching band 

He said
"Son , when you grow up
Will you be the saviour 
Of the broken
The beaten and the damned?"

He said
"Will you defeat them?
Your demons 
And all the non believers
The plans that they have made?"
"Because one day
I leave you a phantom
To lead you
In the summer
To join the black parade"

Sometimes I get the feeling
He's watching over me
And other times
I feel like I should go
When through it all
The rise and fall
The bodies in the street

And when you're gone
We want you all to know
We'll carry on
We'll carry on

Though you're dead and gone
Believe me
Your memory will carry on
Will carry on

Terjemahan :

Ketika aku masih remaja
Bapaku membawaku ke kota
Untuk menyaksikan sebuah perarakan

Dia berkata
"Anakku apabila engkau dewasa
Mahukah engkau menjadi penyelamat
Mereka yang rosak
Mereka yang tewas dan terlaknat?"

Dia berkata
"Mahukah kau mengalahkan mereka
Syaitan-syaitanmu
Dan mereka yang tidak percaya
Akan perancangan yang telah mereka aturkan?"

"Kerana suatu hari nanti
Aku tinggalkan engkau berupa bebayang
Untuk memimpinmu di musim panas
Untuk menyertai perarakan kegelapan"

Kadang-kadang aku dapat merasa
Dia selalu menjagaku
Dan ada ketikanya
Aku merasakan yang aku perlu pergi
Mengharungi semuanya
Jatuh dan bangunnya
Tubuh-tubuh di jalanan

Dan bila kau telah tiada 
Kami mahu engkau semua tahu
Kami akan teruskan
Kami akan teruskan

Walaupun engkau mati dan sudah tiada lagi
Percayalah padaku
Ingatan kepadamu akan berterusan
akan berterusan
akan berterusan


Anjuran perhimpunan seperti inilah yang dinantikan-nantikan. Dengan muzik keras yang menghentam langsung ke bawah minda separa sedar anak remaja, jelas ada makna di sebalik seruan ini. Mengajak syaitan, manusia dan semua manusia menyertai gerakan dajjal ini - bayangan kepimpinan gelap yang akan berlaku. Ia adalah pesan di sebalik memori. Semua pengikut dajjal mesti bersedia. Ibarat dipukau, mereka akan memanggil seluruh kaum kerabat, sanak saudara, dan rakan taulan mereka untuk hadir menyaksikan satu keajaiban yang memang dinanti-nantikan iaitu kehadiran tokoh penyelamat akhir zaman.

Inilah percubaan kemuncak dajjal untuk menipu manusia. Kemuncak fitnah ini menyamai kisah Namrud dan Firauan yang mengisytiharkan diri mereka sebagai tuhan di hadapan lautan manusia di dalam perhimpunan  raksasa. Seperti Namrud yang telah memanggil seluruh penduduk kota untuk menyaksikan pengisytiharannya sebagai tuhan tetapi tidak disertai oleh nabi Ibrahim a.s. Nabi Ibrahim menentangnya melalui protesnya dengan memecahkan semua patung berhala Namrud. Manakala di dalam insiden Ashabul Kahfi, mereka telah meminggirkan diri dan mengambil keputusan untuk tidak menyertai perhimpunan tersebut, melarikan diri ke bukit lalu bersembunyi di dalam gua Ar-Roqim demi menyelamatkan tauhid mereka.

Ia sangat bertepatan dengan apa yang disabdakan oleh Nabi Muhammad saw melalui hadis riwayat Imam Muslim dari Ummu Syariq, dia berkata : Saya mendengar rasullulah bersabda : "sungguh manusia akan berlari dari dajjal ke gunung-gunung".

Kepada anda yang berfikir, inilah peristiwa yang amat menarik untuk disingkap menjelang kedatangan dajjal. Kita temui semua persamaan ini di dalam Surah Al-Kahfi. Sekiranya anda membaca pertanyaan Kidxx obito  di artikel sebelumnya tentang apa kaitan 7 pemuda-pemuda Ashabul Kahfi sebagai perisai kepada dajjal, mungkin di sini adalah tempat yang paling sesuai untuk mengaitkan akan pertalian itu. Sebabnya?

Ok. Baca ni dan fahami betul-betul so you will not missing anything : Perhimpunan dan perarakan raksasa yang sama seperti di masa Namrud dan Diyanus akan berulang (bahkan jauh lebih hebat). Pengumuman sebagai tuhan seperti yang dilakukan oleh Namrud dan Diqyanus akan berulang. Manusia berlalu pergi meninggalkan perhimpunan seperti perbuatan Nabi Ibrahim dan pemuda-pemuda Ashabul Kahfi akan berulang. Melarikan diri ke tempat-tempat tinggi juga akan berulang.....

ANDA NAMPAK TAK? ANDA PERASAN TAK NI? Rahsia ini hanya ada di sini, saya rasa tempat lain takde lagi akan hipotesis seperti ini dikongsikan (mungkin ada tapi saya tidak tahu, so, maaf). Kesimpulannya adalah, penulis buku ini menemui sesuatu yang orang lain tidak jumpa sejak perbincangan tentang keistimewaan Surah Al-Kahfi sebagai benteng dan perisai kepada fitnah dajjal tercetus. Jika anda dapat perhatikan, pertalian alam ghaib dengan Surah Al-Kahfi juga terkupas di sini.

Saya tidak ralat mengeluarkan duit RM37.90 untuk membeli sebuah buku yang penuh dengan penemuan-penemuan baru. Malah saya bangga dapat mengongsikannya dengan anda semua. Walaupun terpaksa bersengkang mata dan tak dapat apa-apa, tidak mengharapkan apa-apa (kecuali redha Allah swt), saya lakukannya demi untuk anda semua, yang masih tercari-cari akan sesuatu yang dirasakan masih kurang. Saya lakukannya demi untuk anda semua, yang masih dahagakan ilmu pengetahuan. The link which is missing, is now complete. My vision to share is finally accomplished. Terima kasih anda semua yang sporting. Komen-komen anda juga memotivasikan saya untuk terus meneruskan usaha ini. Anda semua sangat-sangat berhemah, penuh berilmu dan bersopan santun. Saya juga banyak belajar dari anda. Semoga berjumpa lagi di lain kesempatan.

Sebelum saya mengundurkan diri, sedikit lagi pesanan dari tuan punya buku ingin saya ketengahkan sebagai penutup. Yang ini penting sebab ia menyangkut tauhid dan keyakinan kita sebagai umat Islam.

Malang sungguh, pada hari ini ramai di kalangan kita yang merasa gagah untuk berhadapan dengan dajjal tetapi dalam masa yang sama tidak mahu memperbaiki tauhidnya. Ketika kita sibuk mencari dajjal, ada yang langsung tidak mengenali Tuhannya yang sebenar. Justeru hadis nabi saw yang berkenaan penghafalan 10  ayat awal Surah Al-Kahfi perlu diberi nilai tambah iaitu kukuhkan tauhid kita dahulu. Tauhid ihsanlah yang akan menjadi benteng akhir di dalam menghadapi fitnah dajjal. Keyakinan kita akan diuji. Tauhid ihsan itu adalah di tahap bilamana kita menyembah Allah, seolah-olah kita melihat dan merasakan kehadiranNya.

Tauhid adalah sebuah keyakinan yang kukuh dalam hati. Ia tidak goyah dan bagaikan akar yang terjunam jauh ke dalam bumi. Telah sepakat para ulama mengistilahkan bahawa makna tauhid atau aqidah itu adalah satu keyakinan yang jitu dalam mengesakan zat, sifat dan asma Allah yang serba sempurna tanpa ada kekurangan dan cela. Akhirnya, keyakinan yang kukuh itu akan dapat terjelma melalui sikap, percakapan, pembawaan diri, akhlak dan gerak hatinya adalah dalam gerak tauhid.

Ketahuilah bahawa tauhid itu bukanlah segunung kitab, tetapi apa yang tertanam dalam hati. Hati orang yang bertauhid perlu melahirkan natijah ihsan, sehingga amal ibadahnya, solatnya, makan dan minumnya, tidur dan baringnya, dan segala yang menyangkut  hal kehidupannya terasa seperti diperhatikan Allah swt (walaupun sememangnya semua di dalam perhatian Allah belaka). Ia merujuk kepada jalan amal yang ditunjukkan oleh Nabi saw yang dengan bersungguh-sungguh dengan jihad memerangi nafsu, istiqamah dalam beramal dan sentiasa memelihara adab. Orang-orang yang tegar tauhidnya adalah mereka yang digeruni dajjal.

Persoalan tauhid menjadi inti pertarungan manusia dengan dajjal. Keyakinan itulah yang mahu direbut dan dimanipulasikan dajjal supaya berpindah keyakinan itu pula kepadanya. Dajjal mahu merenggut keyakinan percaya kepada tuhan yang esa, kepada keyakinan percaya kepada tuhan manusia. Hari ini kita dapat perhatikan betapa celarunya pemikiran umat Islam yang tenggelam di dalam fahaman batil seperti fahaman sekularisme, liberalisme, rasionalisme, ateis dan sebagainya yang semata-mata bersandarkan kepada akal dan logik. Ini kerana mereka tidak lagi berpegang kepada Al-Quran dan As-Sunnah sehingga akhirnya jauh daripada naungan dan hidayah Allah swt.

Bencana terbesar umat Islam bukanlah perang atau kebuluran, gempa bumi atau tsunami, tetapi bencana hilang dan pudarnya tauhid Ihsan, iatu krisis keyakinan kepad Allah swt selaku pencipta, pentadbir dan penguasa alam. Hari ini, krisis tauhid atau aqidah sudah sampai ke tahap kritikal. Bukan sekadar murtad, tetapi menularnya fahaman baru yang intinya adalah meleraikan tauhid umat Islam melalui fahaman yang diberi nafas baru dengan nama hak kemanusiaan, kebebasan, demokrasi, toleransi dan yang sewaktu dengannya.

Ilmu tauhid sudah menjadi satu pelajaran yang sukar bagi generasi anak muda sekarang. Ketika kitab tauhid dibuka dan mahu dibincangkan di masjid-masjd dan di surau-surau, hanya orang tua-tua yang mendengar. Malangnya para ilmuan dan cerdik pandai hari ini terus bertelagah di dalam hal-hal cabang dan ranting yang disangkakan satu jihad besar tanpa menyedari bahawa perbuatan itu cenderung kepada memecah-belahkan umat Islam sehingga orang awam menjadi keliru dan mula menjauhi agama.

Putaran ini berlaku dari satu zaman ke satu zaman sehingga umat Islam dikenali sebagai umat yang sering bertelagah dan berpecah-belah. Sedangkan jika benar-benar diperhalusi dengan jujur, perkara yang dibangkitkan dan menjadi perbahasan itu sudah diselesaikan melalu kitab-kitab yang ditulis oleh ulama-ulama terdahulu, lengkap dengan dalil Al-Quran, As-Sunnah, hadis dan hujah yang sudah muktamad dan disepakati oleh para jumhur ulama yang muktabar sifatnya.

Justeru itu, mari kita simpulkan bahawa dalam menghadapi fitnah dajjal, senjata yang diperlukan adalah tauhid ihsan, iman yang kukuh dan melazimkan bacaan Surah Al-Kahfi. Juga titipan doa daripada Nabi Muhammad saw kepada kita sebagai  umat kesayangan baginda, sebagai senjata ampuh untuk menghadapi fitnah dajjal. Leraikanlah segala sengketa remeh demi sebuah kesatuan ummah. Ketahuilah, sengketa dan kebencian haruslah dileraikan kerana ia adalah mainan yang didalangi oleh dajjal.

Semoga Allah swt memelihara kita serta anak dan cucu kita dari jatuh ke dalam fitnah dajjal yang besar ini. Semoga kita bersama-sama memeranginya dan mengenali segala tipu dayanya.

Seperti yang dijanjikan, buku yang menjadi wadah perkongsian kita ini bertajuk 'Membongkar Misteri Dajjal' sebuah karya Mohd Khalid Yahya atau nama penanya Muhammad Nurani Maarif. Dah habis buat artikel ni baru saya tergerak nak google beliau. Ternyata ramai juga yang membincangkan buku yang ditulis oleh beliau pada 2010 ini. Tapi guys, saya rasa (tanpa langsung rasa riak atau sombong), inilah satu-satunya blog yang mengongsikan secara penuh isi kandungan buku beliau (walaupun tak 100 % kerana yang 20% tu mungkin anda membaca tulisan saya sendiri).

Saya mengaku, saya ada melakukan pengubahsuaian sesuai mengikut gerak hati dan rasa. Isinya juga saya tidak ambil dan percaya bulat-bulat (hasilnya adalah pembongkaran tentang tengkorak kristal dan pembetulan maklumat peta Piri Reis. mungkin akan ada pembetulan tentang penemuan lain di masa hadapan, siapa tahu). Terjemahan dari bahasa inggeris ke bahasa malaysia, saya perbaiki mengikut tahap kefahaman saya. Jika anda beli bukunya, anda akan dapati ada perbezaan di sana-sini kerana saya menyampaikan isinya kepada anda secara friendly dan santai supaya tidak bosan dibaca sekaligus mendatangkan minat untuk digali ilmunya sampai habis.. Ayat yang berulang-ulang yang terdapat dalam buku ini juga seboleh-bolehnya saya elakkan.

Walaupun saya ketengahkan buku orang lain, setiap persoalan yang dibangkitkan, saya dah cuba menjawab dengan semampunya. Sekarang ni saya sedang meneliti soalan-soalan permintaan daripada para tetamu dan memikir-mikir nak paparkan kisah apa pulak. Ada permintaan dari Mohd Firdous yang suruh buat artikel Iskandar Zulkarnain dulu. Pasal piramid pun ada yang tanya. Kalau anda sendiri bagaimana pula? Andai ada idea, jangan malu-malu hantarkan melalui ruangan komen.

Sebelum memulakan projek baru, beri saya berehat dulu beberapa ketika.

Sekian dahulu untuk kali ini, wassalam.



66 comments:

Anonymous said...

SALAM,

fuyoo, wa sangka lu mau belenti tulis ma........

lehat tak apa ma.......

tapi kasi telus buka mata buka minda kami semua ma.......

wa takleti tulis ma......
tugas lain ma......

lu tugas baik ma...
tulis bagi lamai faham ma...

mungkin.... celita Panji Hitam boleh kupas lebih rinci ma....

ala betut ka... atau hanya sangka-sangka....

cuma wa ala pelati ma....
panji hitam sulah pelegi sana Palastin ... ... ala bunga-bunga...
masa sulah sampai ma....

itu kaum tellakota.... mesti kasi habit..... bia meleka faham ma....

salib kasih patah ma.... lengan ilmu.....

lu ada ilimu dan kelebihan beli faham lengan mulah sama olang macam wa.....

bejuanglah lemi agama..... jihad ma....

Wa Apek...
Salah, banyak soli ma....

wan said...

-salam-haiyaa.. apek! betut ka panji hitam sulah pelegi palastin?? sapa panji hitam?? mana u tau ma..

Anonymous said...

selain meningkatkan tauhid dan taqwa, apa lagi persediaan yg perlu kita buat ye ISM?

naza said...

thanks mama. baru `nampak` jelas apa yang cuba disampaikan... :)

Anonymous said...

haiya wa cakap
ala bunga-bunga..... ma

hehehe

Wa Apek

Unknown said...

alhamdulillah ibu, berakhir sudah kisah dajjal (not 100%). terima kasih kerana berkongsi ilmu yg sy rasa x dpt sy timba jika ibu tidak meceritakannya.
sy cuba baca surah alkhafi 2-3 kali tp x dpt cari gak isi yg bgtau psl dajjal ni..tp skang dh faham sikit2..

hrp kita tidak tergolong dan mengikuti perakaran itu tetapi kita melarikan diri ke tempat yg tinggi tinggi.. amin....


terima kasih jugak sbb ingat permintaan sy utk ibu bincang kan tentang zulkarnain. (bangga nama dia sebut dlm artikal ni) thanks again.

fendy said...

woah terbaik ibu half cook kikiki...
sesungguhnya ayat al-quran tu ada yg mukammad - terang2an dan mutashabihat-selindung ..mungkin surah kahfi adalah surah mustasyabihat ..utk melindungi islam tu tersendiri kalo direct kompem musuh islam akan tau..

Unknown said...

info santai: sewaktu muda dulu(mase My Chemical Romance) tga meletop sy antara satu peminat band tersebut dengan album pertama mereka.stelah MCR mengeluarkan album kedua (black Parade ) itu sy sudah tak berape minat dgn muziknya dan setelah mengetahui band itu telah dipegang oleh ahli Iluminati dlm sektor hiburan. Ya ternyata memang bnyk mksud tersirat mengundang ke arah keburukan dan menjadi penyebab muzik mereka makin tak best,fans pun ramai lari.Holywood memang suka control mana2 org yang berpengaruh didunia.Pantang ade je org pengaruh baru naik, terus dia kebas.zz

Bukan senang untuk seseorang itu menghuraikan ilmu tapi disini ibu antara penghurai yang amat berkebolehan dan berkesan.Saya akui Gerak hati seorang wanita memang amat bagus.Saing saing nurun nur9111 dengan srikandi ni hehe.. Tahniah!

Keep it up !
Salam.




Ibu Separuh Masak said...


Assalamualaikum dan wa'alaikumsalam,


@Apek : InsyaAllah, terima kasih en.apek..


@Wan : Tak apa maa, dia nampak bunga-bunga aje tu..


@Anon : Hmm.. selain persediaan iman dan taqwa, belajar ikhlaskan diri dan bersedia untuk membai'ah Imam Mahdi jika baginda datang nanti. Sebab ramai di antara kita yang menolak baginda kerana belum rela meninggalkan keselesaan dan apa yang menjadi kecintaan selama ini.


@naza : sama-sama naza. alhamdulillah, sedikit sebanyak dapat membantu menambah ilmu.


@mohd firdous : sama-sama mohd firdous. semoga kita semua berada dalam golongan yang terselamat insyaAllah, amin.


@fendy : Alhamdulillah fendy, Allah pasti memberi jika kita mencari.


@Kidxx obito : Diakui, lagu diorang memang boleh layan. Syukurlah anda dah tak minat, mungkin dah semakin dewasa dan matang kot.. Terima kasih samakan saya dengan srikandi dan nurun nur, tapi saya rasa tak layak kot. ilmu mereka kaw-kaw ooo..


Thanks for the support semuanya. Wassalam.

budin said...

tapi saya masih layan therion

buat release tension

Unknown said...

itulah sy ibu, kehidupan lampau penuh dengan bunyi bunyian dan muzik. hingge life style pun terikut terikut. la ni sekarang sy tgglkan semue scene tu, tp lagu denga jela kadang2 time tga bosan.

Sy sarankan ibu try singgah ke blog nie http://re-matrix.blogspot.com.
Banyak ilmu yg rare yg susah nak dapat , mungkin dapat menambah idea and info untuk artikle ibu yg akan dtg ke mana tau. Dan ade jugak bersangkut paut perihal dajjal dan mission dia, amek topik perihal bulan(kisah sebalik makhluk selain manusia). sy jamin ibu akan terkejut terangkat punyaa oo.. huhu

Selamat berehat ibu yang manis ! :)

Ibu Separuh Masak said...

Salam,

@Budin : hai En.Budin.. lama tak nampak?

@Kidxx obito : dah jalan-jalan kat situ.. memang out of my league ilmu dia.. *toing! toing!* sampai terangkat..

Terima kasih.. Tapi tak le berehat mana, nak post sumting next week ni.. Malas betul nak menulis..

budin said...

jalan2 ke blog nie...

http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=98049&page=94

jenuh nak habiskan

Unknown said...

ibu,

tetiba2 terpikir.. Zulqarnain bukan nabi tp dia pilih utk selamat kan manusia dia bumi dr YAKJUJ dn MAKJUJ..sama ngan IMAM MAHDI bukan nabi juga di pilih utk selamat kan kita dr DAJJAL..rasa mcm kisah zulqarnain yg di cerita dlm surah kahfi ada link gak psl imam mahdi..
betul ker..

Anonymous said...

Salam,

Tembok Ya’ju’j Dan Ma’juj Terbuka
http://www.blogammar.com/tembok-yajuj-dan-majuj-terbuka/

Sila zoom koordinat 42°44′41.00″N 44°37′21.00″E, iaitu terletak di sempadan “Sempadan Georgea dan Rusia”
(lu guna google earth k)

ala lespon......

Wa apek.

budin said...

ISM

link utk supernatural.
direct link

budin said...

alamak lupa lak

http://www.oxava.com/tvseries/

tcer_mai said...

Assalamualaikum,

terima kasih kerana menyajikan bahan bacaan seperti ini. walaupon saya belom habis membaca kesemua artikel, dan lompat-lompat ja, tapi saya nampak maklumat disampaikan dengan jelas dan teratur.

saya rasa ibu mesti antara peminat setia umat terakhir bukan? saya juga.

saya sangat mengagumi ibu. saya mengambil masa lebih 2 tahun untuk memahami tentang agenda dajjal dan illuminati ini. tapi saya tak ada kelebihan seperti ibu mampu mengulas atau menulis kembali artikel mengikut pemahaman sendiri.

benar, surah AlKahfi adalah perisai dari fitnah dajjal dan dunia selain dari doa. mata hati kita bagai terbuka.

teruskan perjuangan.

p.s#gaya bahasa ibu seperti geng UT.. adakah ibu isteri salah seorang penulis? haha saja speculate.

tcer_mai said...

saya ingin kongsi sedikit boleh kot. saya diberi hidayah dengan mistisfiles. kemudian terserempak dengan the arrival. semua itu berlaku dalam bulan puasa 2009. setelah memahami sedikit sebanyak tentang dajjal, saya menelusuri alam dan alter melayu. kemudian bertemu dengan umat terakhir. kemudian saya terjumpa nusanaga. dan akhir sekali sangtawal sakranta dan blog kerohanian.

apa yang ingin saya sampaikan ialah, jika ibu dapat menyelitkan kesemua unsur ini secara berselang seli akan mewarnai lagi blog ibu. sebenarnya, kesemua unsur-unsur ini berkaitan ibu. sangat-sangat. termasuklah yang ada kat blog pokcik shah MoM tuh.

ibu pasti sedia maklum kan. anyway thank you very much half-cooked-mom..kudos to you.

FADZ said...

lama tak singgah tapi ana baca 3 post berturut2.hehe..i like yr writing skill n explaination and all the commentors here.bernas2 belaka..=)

thanks 4 sharing, yup sharing is caring..ana setuju tu!he3

sayang ibu ketat2..haha (malu nak ngaku nih okeh?! )

ctz said...

as salam... terima kasih ISM kerana sudi berkongsi ilmu....suka baca blog ni... saya macam yg lain jugak masih mencari-cari apa sebenarnya tujuan hidup kita di dunia ni...mula tersedar pada 2009 lepas Gaza kena serang...mula mencari sebab kenapa Palestin....start dari situ saya jd minat membaca, mendengar lecture di u tube esp. sheikh ahmed deedat ( semoga Allah merahmati beliau )& menghadiri majlis ilmu..baru la rasa Islam yg saya anuti ni sejak dilahirkan sekadar ikutan semata-mata tanpa benar2 memahaminya...banyak lg cabang ilmu yg belum dihadam... kisah dajal juga satu ilmu yg tak semua org boleh dgr & faham..nak ckp pasal benda ni ngan sedara terdekat & member pun tak semua boleh terima..nasib baik ada blog2 mcm ni, boleh gak berkongsi ilmu...terima kasih sekali lagi :)

'Katakanlah, adakah sama orang-orang yang berilmu dan orang-orang yang tidak berilmu?'
( Az-Zumar :9 )

jimio said...

lama x dapat singgah, keep it up..

budin said...

time kecik2 dulu suka baca novel tok awang ngah.
x sangka bila dh beso nie ada orang yang rajin buat blog pasal TAN.

http://tokawangngah.blogspot.com/2012/07/mayat-bangun-minta-air.html

Engkuhs said...

Assalamualaikum ibu

Apa khabar? Sy budak baru kat sini. Jgn buli sy ye.

Mekacih..

Debu said...

Salam buat ibu,
gaya penulisan ibu yg santai..yg biasa-biasa aje..
membuatkan saya teringatkan seseorang...
tetapi siapa ya?

Selagi nafas.
Teruskan permainan.
juara anatara juara.

Anonymous said...

salam ibu.


ntah mcm mna sy boleh tersesat dlm blog ini. tp alhamdulillah ianya sgt berbaloi utk sy. sy dah pun habis baca dr siri 1 smpi 12 dan tertanya byk sgt yang sy tak tahu dan betapa ceteknya ilmu sy.
utk pengetahuan, sy amat berminat ttg cerita2 yg mcm nie. cara kupasan ibu sgt santai dan mudah utk sy yang berusia 20thn nie nk fahamkan. (kalau dlm buku ayt dia ssh nk phm sket. hehe)
teruskan dgn usaha ibu yang mulia nie. mohon post akn dtg ibu cerita mengenai iskandar zulqairnain. sy nk tau sgt sbb apa yg sy baca dr buku2 semua berbeza pendapat.

syukran ibu. :)

#bubu

Ibu Separuh Masak said...

Assalamualaikum wbt semuanya, maaf atas kelewatan menjawab komen anda.


@budin : Tentang thread tu, saya dah intai-intai tapi masih belum berkesempatan untuk membaca kesemuanya. Macam banyak sangat je..

By the way, thank you very much for the direct link to the Supernatural series. Saya ni bukan die hard fan sangat, jadi kalau terlepas menonton pun tak jadi hal.

Kisah Tok Awang Ngah dah lama saya tak baca. Dulu masa kecik-kecik adalah juga tapi sekarang dah sibuk dengan artikel sendiri. Ada kelapangan nanti boleh juga singgah. TQ again.


@muhd firdous : Segalanya berkemungkinan. Kita pulangkan kepada Yang Maha Mengetahui segalanya.


@apek : Tembok Yakjuj dan Makjuj sudah lama terbuka. Mereka juga sudah berasimilasi dengan manusia lainnya. Bila sudah berperadaban, mereka bukan lagi dari golongan Yakjuj dan Makjuj. Cuba cari siapa mereka yang sebenarnya.


@tcer_mai : Hai ticer, nice to see you here. Saya sempat singgah ke blog ticer masa saya kat Jakarta hari tu. Baru first time dengar tentang UT (Umat Terakhir), pun dah recce-recce. Saya jadi malu bila ticer terlalu memandang tinggi keupayaan saya sedangkan saya ni masih lagi merangkak-rangkak bak anak kecil.

It's my pleasure jika ticer dan yang lain suka cara penyampaian saya. Semuanya anugerah Allah SWT dan saya amat bersyukur kepadaNya. Terima kasih ticer, atas saranan-saranannya, ada masa singgah-singgah selalu.


@SAYANGKU RAIHANA : Ana antara pembaca, pengomen dan follower terawal blog saya, I love you and the others very much too.. *saya tak malupun nak mengaku :P


@ctz : Wa'alaikumsalam dan tahniah, anda sudah jumpa dengan apa yang anda cari. Marilah kita sama-sama menambah ilmu dan berkongsi cerita. Semoga saling mendapat dan memberi manfaat. Terima kasih ctz sudi baca.


@jimio : Lama tak nampak awak. Semoga semua yang dirancang dalam kehidupan berjalan lancar.


@Engkuhs : Wa'alaikumsalam wbt, khabar baik, selamat datang dan terima kasih. Engkuhs bertandang dari mana ni? Pernah terbaca komen tapi tak ingat di mana. MoM ke Mistisfiles ke?


@Debu : Wa'alaikumsalam wbt Debu. Alhamdulillah dan terima kasih sudi singgah dan baca. InsyaAllah, dengan dorongan dan motivasi semua, akan saya teruskan selagi ada daya dan masa. Saya mengingatkan anda pada seseorang? Siapa tu... :D *hee.. kepoh kan saya?


@bubu : Wa'alaikumsalam wbt bubu. Tahniah, anda sudah bertambah ilmu walaupun pada mulanya tersesat. Ish ish ish, macamana boleh macam tu ya.. :) Apapun, sudah jodoh kita untuk bertemu.

Kisah Iskandar Zulkarnain lama lagi kot, sebab baru mula artikel baru.. Harap dapat bersabar k.


Wassalam.


Unknown said...

Assalamualaikum...
thankz ibu coz bg pnerangan mngenai DAJJAL ini.. sy mmg ska mncri info2 mngnai DAJJAL ni. dpd apa dlm pmnyelidikan kasar sy,DAJJAL moden ni dh trlihat jelas,cma kta msih lalai n x sdari...
ingin sy kongsi sdikit,cba ibu n rkan2 rnungkn teknologi yg kta gnakn hri ini?? nmpk ssuatu x??? filem2 yg kta tnton???
kkdng kta trfkir x siapa dblakng teknilogi ini?? bmbikinan filem2 barat yg kdngkla x terjangkau pmikiran kta,filem2 barat dengan berbagai kesan khas smpaikan kta kagum n scara x lngsung boleh memesongkn akidah kta sbagai umat Islam.. teknologi internet?? yg mncipta alam internet,alam komunikasi maya,teknologi2 jaringan telefon. mngkin kta dfahamkn ada pncipta2 yg tersohor,tp??? siapa dblakangnya,stiap ssuatu mst ada gurunya... yg mmbntu scara x lngsung,siapa ye??? siapa yg mbri tnjuk ajar pd mreka2 ini? adakh pengembara dr timur jg?? brmcam kmungknan,ttp apa yg jelas,teknologi2 skrg ini lbih bnyk kbrukn dpd kbaikn... ank2 muda leka dngn tknologi yg mlimph ruah dskeliling mreka... adakh teknologi ini ddalangi DAJJAL dlm rupa albert einstain,steven spielberg etc??? kta cma ska mngkji dri sejarah n pninggalan perdabn lalu,tp kta jgn trleka apa yg sdng brlaku... wallahua'lam....

Anonymous said...

salam ibu,

terima kasih atas ilmu..sye bru je habis bace bab dajal ni..
memang kupasan yang sangat berilmu dan menyedarkan saya..

Anonymous said...

assalam, ibu.
sy suka baca siri dajjal karangan ibu tu. byk mnambah kan kefahaman saya. da lame nak mmberi comment,tapi segan. hehe
sy sbnrnye nak tnye kalau ibu aware tentang nostradamus prophecy.Nostradamus is a man live in 16th century. kononnye, he used to predict a lot of thgs that will be happen at doomsday. one of it that has happend is gangnam style. also he predicted abt adolf hitler and napole benaporte. as we know both 'great man' hs been reveiled to be si boneka dajjal. the more interesting part is this man also predict his own death..yes... dajjal detected.. hehe.. ibu , ade comment?

Ibu Separuh Masak said...


Assalamualaikum semua,


@pieroot pirut : terima kasih sudi sama-sama berkongsi. teknologi dan kemajuan pada hari ini umumnya dicipta untuk memudahkan tapi bilamana akhlak semakin luntur, keburukan tidak dapat dielakkan. pokok pangkalnya terletak pada hati, bukan pada teknologi.

secanggih manapun sesuatu teknologi, ia tetap ilmu Allah yang dicampakkan ke dalam hati orang yang mencari dunia, jangan terlalu difikirkan k.. lagipun orang kafir especially yahudi, mereka memang pintar bab-bab matematik dan pengiraan ni sebab pelajaran matematik mereka bermula sejak mereka dalam kandungan lagi. ibu mereka akan menyelesaikan masalah matematik setiap hari dan makan makanan terbaik yang disyorkan al-Quran.

zaman kita adalah zaman akhir di mana fitnah mengelilingi di mana saja kita berada. teknologi melimpah ruah dan maju bukan kepalang. buatlah pilihan dengan bijak, insyaAllah kita selamat.


@anon 18 Jan: sama-sama. kupasan buku yang ni memang best, sebab tu saya share dengan semua.


@anon 11 Feb : wa'alaikumsalam dan sama-sama. gembira dapat berkongsi buku Muhamad Nurani Maarif ni. saya ubahsuai sikit-sikit je.. nak komen, komen je tak payah nak segan-segan. takut saya kenal muka awak yang comel tu ke? :P

kalau nak cerita pasal nostradamus and his prophecies ni agak panjang rasanya. nanti saya buat post khas tentang ni bila berkelapangan. sabar ya..


Wassalam.

The Librarian said...

As salam Ibu,

Padat sungguh penulisan ibu ni, saya ada beberapa soalan nak tanya, tapi tunggu info ni masuk otak betul-betul dulu ya...

Anonymous said...

Tahniah puan akhirnya tamat juga saya membaca artikel tulisan puan....sangat bermakna bagi saya....puan.. kalau boleh puan buat lah kajian pasal 10 kaum yahudi yang dihalau keluar dari tanah arab dan akan pulang tak lama lagi tu...

Anonymous said...

It's amazing to go to see this site and reading the views of all colleagues regarding this post, while I am also keen of getting familiarity.

Stop by my web blog; H�morrhoiden

Anonymous said...

Ι likе what yοu guуs aгe usuаllу
up tоо. Τhis kind οf clever work and
coveгage! Keep up thе veгy gοoԁ woгkѕ guуs I've incorporated you guys to my personal blogroll.

Have a look at my blog; hämoriden bilder

Anonymous said...

Whеn some one ѕearches fοr hіs гequirеԁ thing, therefoгe he/she wants to
be availаble thаt in dеtail, thus that
thing іs maintаined over here.

Feel free to surf to mу ωeb blog; hemorroides

Anonymous said...

My spouѕе and I stumblеd oveг here coming from a diffeгent ρage and thought I might
aѕ well check thіngѕ out. I lіke whаt I see so i am just folloωіng yоu.
Look forωагd to сhecκing out yоur web page
yet аgain.

Review mу weblog ... Fettverbrennungsofen

Anonymous said...

Wonderful, what a weblog it іѕ!
Thiѕ weblog proѵides useful infоrmation to uѕ, keeρ іt up.



Feel free tο ѕurf to my homepagе - http://www.cheerchannel.com/content/strategies-about-how-see-rid-regards-hemorrhoids

Anonymous said...

Hello it's me, I am also visiting this web page regularly, this web site is in fact nice and the viewers are genuinely sharing pleasant thoughts.

Feel free to visit my website ... Istanbulhayati.Net

Anonymous said...

I drop a сommеnt whenever I like a post on a site οr I have somеthing to aԁd to the cοnνeгsation.
It is causeԁ bу the passion ԁisplaуed in the post I read.
And after thіs article "Dajjal Dan Surah Al-Kahfi (Siri 13 - Finale)".
I was actually еxсitеd enοugh to drop a thought
:) I ԁo have a couple of queѕtions for you if
you tend not to mіnd. Could it bе simply me or ԁoes it lοok liκe like some of these cоmments comе acroѕs liκe they are coming from
brain deаd vіsitοrs? :-P And, if yоu
are posting at otheг placеs, I would like to fοllow you.
Could you mаke а list everу one of all уouг community sites likе your Faceboоk ρаge, twitter feed, or linkedin profilе?


Taκe a lοok at my blog pοst .
.. abnehmen

Anonymous said...

WOW ϳust whаt I was sеaгching
for. Came heгe by sеarсhing for diѕeԁgе

Feеl fгee to surf to my ѕіte; visit this backlink

Anonymous said...

Wondeгful, what a webpage іt is!
This wеb site gives useful infoгmatіon tо
uѕ, κеep it up.

Also vіѕit mу webpage ... Ex Zurück

Anonymous said...

I'd like to find out more? I'd lovе to finԁ out some additional infоrmation.



my site ... please click the following webpage

Anonymous said...

What's up, every time i used to check website posts here early in the dawn, because i love to find out more and more.

My blog post Ichatroulette.Net

Anonymous said...

We aге a group οf voluntеerѕ and starting a brand new scheme in our сommunіty.
Youг ѕite pгovided us with
helpful infο to work on. You havе perfοrmeԁ an imprеssive ρroсesѕ and our wholе neіghborhood will be thanκful tο yοu.



Alѕо visіt my weblog; chatroulette

Anonymous said...

I have beеn browsing onlinе more than 2 hours today, уеt
Ι neѵer found anу іnterestіng
article like уouгs. It іs pгetty worth еnough for me.
Personally, if all ωebmaѕters аnԁ bloggers
maԁe good cоntent as you did, the net wіll be а lot more useful than ever beforе.



my webpage chatroulette

Anonymous said...

Тhankfulness to my fathеr ωho informed me
regardіng this wеbρаgе, this ωebpagе іѕ trulу aweѕоme.


Тakе а lоok at my blog pοѕt; Sixpack

Anonymous said...

Ι'm really impressed with your writing skills as neatly as with the structure to your weblog. Is that this a paid subject matter or did you customize it your self? Anyway stay up the nice quality writing, it is uncommon to look a nice weblog like this one these days..

Also visit my weblog; Hemorrhoids Natural Cures

Anonymous said...

I аm not sure where you аre getting yоuг information,
but good topic. I needs to spend some time learning much morе or understanding more.
Thanks for magnificent information I was looking for this infoгmation for
mу mission.

My blog рost chatroulette

Anonymous said...

Τhankfulness to my fathеr who informеd me on the
topiс of thiѕ ωеbsitе,
this website is іn fact awesоme.


Feеl free to surf to my web рage; Sixpack ()

Anonymous said...

Wow that was strange. I just wrote an extremely long cοmment
but after I clickеd submіt my comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing аll that
over again. Anyhoω, just wanted to say suρeгb blog!


Also visit my web ѕitе; Bauchmuskelübungen []

Anonymous said...

I'm really impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it's rаre tο see a nice blоg like
thіѕ one noωadays.

Ηerе iѕ my weblog Sixpack

Anonymous said...

Pretty nicе рost. I just stumbled upon youг blοg and wisheԁ tо say that I've truly enjoyed surfing around your blog posts. In any case I will be subscribing to your feed and I hope you write again soon!

Take a look at my web site ... BauchmuskelüBungen

Anonymous said...

Hi there! I simply wish to give you a huge thumbѕ up fοг the еxcellеnt
info yοu've got right here on this post. I will be returning to your blog for more soon.

Also visit my web-site Bauchmuskeltraining

abu fatih said...

Alhamdulillah. Terima kasih telah berbagi dengan sesuatu yang berharga. Semoga tetap terus berbagi.

wswa said...

Assalamualaikum,

Terima kasih atas perkongsian... amat membuka minda saya. Semoga Allah berikan kelapangan untuk ibu teruskan penulisan di blog ini.

Sudi-sudilah menjenguk ke blog saya untuk mengetahui apakah yang kita perlu buat untuk berhadapan dengan fitnah dajjal di akhir zaman ini..

http://syeikhimranhosein.blogspot.com/
Juga ada usaha untuk berbuat demikian disini...
http://www.salammasjid.com/mv/

Semoga Allah menyelamatkan kita dan keturunan kita semua dari fitnah dajjal. Ameen.

Unknown said...

rasa rugi sgt baru tahu ada blog mcm ni.. harap ibu boleh buat season 2 huhu

Jessie Aatiya said...

Hei nama saya adalah Jessie Aatiya saya dari Asia, saya di sini untuk bersaksi bagaimana saya menjadi pelakon Super di seluruh dunia, dengan perintah Freemasonry, saya sangat mencari bantuan, apabila seorang kawan saya yang merupakan pelakon yang paling popular di Singapura , memberitahu saya tentang perhimpunan Freemasonry, selepas tahun penentuan menjadi salah satu daripada 10 pelakon Top di seluruh dunia, akhirnya saya mendapat dihubungi dengan bantuan Lord Davis, kini saya gembira dengan apa sahaja yang saya lakukan dalam kehidupan hari ini, selepas saya telah mendaftar penuh , Saya menyertai perhimpunan, saya menerima jumlah €50,000,000 sebagai manfaat saya dan gaji bulanan saya, yang €800,000 juga saya diberi dilindungi, kemasyhuran, pengaruh kuasa e. t. c, satu perkara yang saya mahu untuk membetulkan adalah bahawa, Freemasonry tidak melakukan pengorbanan manusia atau menyakiti sesiapa , jika anda baru sahaja dimulakan mereka akan memberikan anda benih kekayaan dan memberkati anda dengan kebijaksanaan, kuasa, pengaruh e. t. c anda perlu berjaya. Satu lagi perkara adalah bahawa masyarakat mempunyai berkat khas untuk ahli politik, pemain bola sepak, dan bintang Super. Sebagai ahli Freemasonry adalah keputusan peribadi, masyarakat tidak memaksa atau mohon orang untuk menyertai mereka. Saya menyertai kerana saya mahu mencapai impian dan matlamat saya dalam kehidupan, tiada siapa yang memaksa saya, dan saya sangat gembira untuk menjadi ahli hari ini kerana mereka telah menyumbang banyak kepada kehidupan saya dengan membuat saya salah satu pelakon yang popular di dunia. Jika anda berminat untuk menyertai Freemasonry ibu pejabat kenalan melalui e-mel: unitednationalmasons@protonmail.ch atau WhatsApp European Union, +31687718900 untuk maklumat lanjut mengenai bagaimana untuk menyertai perhimpunan.

Anonymous said...

Ini adalah testimoni saya tentang bagaimana saya akhirnya menyertai orde dunia baru, Illuminati setelah saya cuba untuk menyertai selama lebih 2 tahun sekarang tetapi penipu mengambil wang daripada saya beberapa kali. Saya telah mencari untuk menyertai Illuminati sekian lama, tetapi penipu terus mengambil wang saya sehingga awal tahun ini apabila saya bertemu dengan Lord Felix Morgan dalam talian, saya menghubunginya dan saya menerangkan segala-galanya kepadanya dan dia mengesyorkan pendaftaran yang digunakan dan saya membayar untuk ahli besar untuk membantu saya bermula dan saya telah dimulakan ke dalam World Order dalam talian dan saya menerima jumlah $1,000,000 dolar AS ke dalam akaun bank saya serta-merta selepas ritual permulaan dalam talian saya dan juga saya akan memperoleh $33,000 dolar AS setiap bulan, saya sangat gembira! Dan berjanji untuk menyebarkan kerja baik Lord Morgan. Jika anda berminat untuk menyertai Illuminati perintah dunia baharu hari ini, hubungi Lord Morgan hari ini dan bukannya menerima penipu untuk mengambil wang anda semua atas nama membantu anda menyertai, Hubungi Lord Morgan E-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com atau WhatsApp +2348056051569

Hellen Paul said...

Testimoni saya tentang bagaimana saya menjadi ahli Illuminati. Saya ingin tahu orang yang ingin menyertai Illuminati besar sebagai ahli besar Illuminati dan mahu saya menjadi ahli besar. Namanya ialah Lord Felix Morgan. Bantu saya memulihkan kehidupan saya selepas peringkat kematian. Dikeluarkan selepas kira-kira 5 tahun dan enam bulan. Selepas dikhianati oleh begitu ramai ahli Illuminati. Selama bertahun-tahun, saya putus asa dan kewangan di lapangan. Tetapi pada suatu hari semasa melayari internet saya terjumpa mesej ahli Illuminati yang hebat Lord Felix Morgan dan berkata bahawa jika anda adalah salah seorang ahli Illuminati yang hebat anda boleh menjadi terkenal, kaya dan berjaya dalam hidup. Saya menghubunginya dan menerangkan segala-galanya kepadanya dan dia mengesyorkan saya rakaman yang digunakan dan saya membayar ahli besar itu untuk memulakan dan saya diperkenalkan kepada Tata Dunia Illuminati. Selepas itu mereka memberi saya semua garis panduan dan memberitahu saya bahawa selepas permulaan ahli baharu akan diberi ganjaran wang tunai sebanyak $1,000,000. Dengan bantuan Lord Felix Morgan. Saya telah dimulakan sepenuhnya sebagai ahli penuh Illuminati. Jika pendapat anda adalah bahawa anda telah mencuba penipu atau anda, terpulang kepada saya untuk membantu anda mengambil bahagian, kemudian cuba Lord Morgan. Ini adalah peluang terbaik anda untuk menjadi apa yang anda inginkan dalam kehidupan masa depan anda. Hubungi beliau melalui WhatsApp +2348056051569 atau melalui e-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com

Anonymous said...

zTestimoni saya tentang bagaimana saya menjadi ahli Illuminati. Saya ingin tahu orang yang ingin menyertai Illuminati hebat sebagai ahli hebat Illuminati yang mahukan saya sebagai ahli hebat. Namanya ialah Lord Felix Morgan. Bantu saya memulihkan hidup saya dari peringkat kematian. Dilepaskan selepas kira-kira 5 tahun dan enam bulan. Selepas dikhianati oleh begitu ramai ahli Illuminati. Selama bertahun-tahun saya putus asa dan kewangan di lapangan. Tetapi pada suatu hari ketika melayari internet, saya terjumpa posting Ahli Besar Illuminati Lord Felix Morgan dan mengatakan bahawa jika anda adalah salah seorang ahli Illuminati yang hebat, anda boleh menjadi terkenal, kaya dan berjaya dalam hidup. Saya menghubunginya dan saya menerangkan segala-galanya kepadanya dan dia mengesyorkan pendaftaran yang digunakan dan saya membayar ahli besar untuk memulakan saya dan saya telah dimulakan ke dalam World Order of the Illuminati. Selepas itu, mereka memberi saya semua garis panduan dan memberitahu saya bahawa selepas permulaan ahli baharu akan diberi ganjaran wang tunai $1,000,000. Dengan bantuan Lord Felix Morgan. Saya telah dimulakan sepenuhnya sebagai ahli penuh Illuminati. Jika nasihat anda ialah anda pernah mencuba penipu sebelum ini atau sedang, terpulang kepada saya untuk membantu anda menyertai jadi cuba Lord Morgan. Ini adalah peluang terbaik anda untuk menjadi apa yang anda inginkan dalam kehidupan masa depan anda. Hubungi beliau melalui WhatsApp +2348055459757 atau e-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com

illuminati europe headquarter said...

Jangan gagal melihat cahaya. Wang, kuasa, kemasyhuran dan kekayaan menjadi gelaran anda dalam sekelip mata. Jika

berminat untuk menyertai persaudaraan illuminati,Untuk permulaan dalam talian anda, Tidak kira di mana anda berada. Tidak

jarak boleh menjejaskan kerja Baphomet kami. katakan ya kepada impian anda. Salam Baphomet..Jika anda berminat,

sila hubungi e-mel=illuminatiworldwideorder@gmail.com atau whatsapp kami di +15155065785

Hunnam said...

Testimoni saya tentang bagaimana saya menjadi ahli Illuminati. Saya ingin bertemu dengan orang yang ingin menyertai Illuminati hebat sebagai ahli hebat Illuminati yang mahukan saya sebagai ahli hebat. Namanya ialah Lord Felix Morgan. Bantulah saya memulihkan hidup saya dari peringkat kematian. Dilepaskan selepas kira-kira 2 tahun dan enam bulan. Selepas dikhianati oleh begitu ramai ahli Illuminati. Selama bertahun-tahun saya putus asa dan kewangan dalam tanah. Tetapi suatu hari semasa melayari internet saya terjumpa jawatan Illuminati Lord Felix Morgan yang hebat dan ia mengatakan bahawa jika anda adalah salah seorang Illuminati yang hebat anda boleh menjadi terkenal, kaya dan berjaya dalam hidup. Saya menghubunginya dan menerangkan segala-galanya dan dia mengesyorkan pendaftaran yang digunakan dan saya membayar ahli besar untuk membantu saya bermula dan saya telah dimulakan ke dalam Tata Dunia Illuminati. Selepas itu, mereka memberi saya semua garis panduan dan memberitahu saya bahawa selepas inisiasi, ahli baharu akan diberi ganjaran wang tunai $1,000,000. Dengan bantuan Lord Felix Morgan. Saya telah dimulakan sepenuhnya sebagai ahli penuh Illuminati. Jika nasihat anda ialah anda pernah mencuba penipu sebelum ini atau sedang, terpulang kepada saya untuk membantu anda menyertai, jadi cuba Lord Morgan. Ia adalah peluang terbaik anda untuk menjadi apa yang anda inginkan dalam kehidupan masa depan anda. Hubungi beliau di WhatsApp +2348055459757 atau e-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com

GREAT ILLUMINATI said...

Salam dari ORDER OF THE ILLUMINATI yang agung kepada negara bersatu dan seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk menyertai persaudaraan Illuminate di mana anda boleh memulihkan impian anda yang hilang, dan juga di mana anda boleh melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa ada pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah 500,000 USD untuk mengalu-alukan semua ahli baharu kerana mereka menyertai persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan, bersama-sama peluang dalam hidup ini untuk mereka menjadi terkenal.

FAEDAH DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG MENYERTAI ILLUMINATE.
1. Ganjaran tunai sebanyak USD $ 500,000 USD.
2. KERETA Sleek Dream baharu bernilai USD $ 200,000 USD
3. Rumah idaman yang dibeli di negara pilihan anda dan banyak lagi

CATATAN; anda boleh menyertai persaudaraan Illuminati  dari mana-mana sahaja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Syarikat, Malaysia,
Dubai, Kuwait, United Kingdom, Austria, Jerman, Eropah. Asia, Australia, dsb.,

NOTA: jika anda berminat sila hubungi kami melalui kami
e-mel:  greatilluminati94@gmail.com

Salam TEMPLE ILLUMINATE AMERIKA SYARIKAT

Stellar said...

Ini adalah testimoni saya tentang bagaimana saya akhirnya menyertai orde dunia baru, Illuminati setelah saya cuba untuk menyertai selama lebih 2 tahun sekarang tetapi penipu mengambil wang daripada saya beberapa kali. Saya telah mencari untuk menyertai Illuminati sekian lama, tetapi penipu terus mengambil wang saya sehingga awal tahun ini apabila saya bertemu dengan Lord Felix Morgan dalam talian, saya menghubunginya dan saya menerangkan segala-galanya kepadanya dan dia mengesyorkan pendaftaran yang digunakan dan saya membayar untuk ahli besar untuk membantu saya bermula dan saya telah dimulakan ke dalam World Order dan saya menerima jumlah $1,000,000 dolar AS selepas permulaan saya dilakukan. Saya sangat gembira! Dan berjanji untuk menyebarkan kerja baik Lord Felix Morgan. Jika anda berminat untuk menyertai Illuminati perintah dunia baharu hari ini, hubungi Lord Felix Morgan hari ini dia adalah peluang terbaik anda untuk mendapatkan keahlian kepada illuminati yang sentiasa anda inginkan. Hubungi Lord Felix Morgan E-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com atau WhatsApp +2348055459757

Unknown said...

SALAM IBU PEJABAT DUNIA ILUMINATI. alamat e-mel=illuminaiworldwideorder@gmail.com Selamat datang ke perintah besar pencerahan negara-negara bersatu dan di seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk menyertai komuniti orang tercerahkan, di mana anda boleh mendapatkan semula impian anda yang hilang, dan juga di mana anda boleh mendapatkan kembali cahaya melihat kekayaan dan kebahagiaan tanpa ada pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah $550,000 untuk mendapatkan semua ahli baharu apabila mereka menyertai persaudaraan dan juga di rumah pilihan dan lokasi anda dengan pelaburan dan peluang dalam hidup untuk menjadi terkenal.

FAEDAH DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU MENINGGALKAN LAMPU. 1. Ganjaran tunai $550,000. 2. KERETA Impian Anggun baharu bernilai 150,000 USD 3. Membeli rumah idaman di negara pilihan anda. Perundingan selama sebulan dengan 5 teratas di dunia. Pemimpin dan 5 selebriti paling penting di dunia. Jika anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya =illuminatiworldwideorder@gmail.com

https://www.gaia.com/article/what-is-the-illuminati